KYLIE MINOGUE & NICK CAVE - WHERE THE WILD ROSES GROW.


        Denna låt är helt klart en av dom bästa jag någonsin hört,den kommer aldrig raderas ur min iPod.
     Låten bygger på en sann historia om en kvinna under sent 1600tal som mördas av(trodde man) sin älskare,när han blev blixtförälskad i henne efter att han sett henne för första gången och tyckte han hennes utseende påminnde om röda rosor som han av någon anledning var besatt av. Varje år såg han rosorna dö vid vintertid och ansåg då att hennes öde var detsamma. Han dödade henne alltså av kärlek. En textrad ur sången går;
                                             " I kissed her goodbye,said all beauty must Die" - och det är min favorit.
  Hennes namn var Elizabeth Day,och efteråt kallades hon då den vilda rosen eftersom man efter några dagar hittade henne ihjälslagen bland rosorna i vattnet. Sorgligt jag vet,men av någon anledning så romantiskt in i döden(bokstavligt talat..) Senare framkom det dock att det kunde ha varit Elisabeth Day's man Thomas Day som egentligen hade mördat henne,men detta var då efter att hennes mördare John Smith,hade avrättats.
 Sången är då bara löst baserad på den riktiga historien som faktist finns på bok och som jag har bestämt      mig för att försöka hitta på nätet nu om inte inne i stan i veckan!  LYSSNA OCH NJUT!
                                        

  NCimage40
                                                                              
                                        "The call me the Wild Rose,but My name was Eliza Day.."
                                                                               
click!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Vi har faktiskt funderat på att döpa bebisen till Kiwi, om det blir en tjej. Annars har vi inga större namnförslag.. Nora också. Novalie. Men inga om det skulle bli en grabb, haha :)

Postat av: Lovisa

Håller med om att det var en grymt fin sång!:D

2007-04-09 @ 15:25:59
URL: http://drops.blogg.se
Postat av: Malena

Åh, vad härligt att höra den låten igen. Det var ett tag sedan. Jag har den ju på någon gammal Nick Caveskiva som ligger och dammar någonstans.
Kram M

2007-04-09 @ 17:25:55
URL: http://malenasplace.blogg.se
Postat av: E

Jag vet,låten är jättefin! blir både glad och ledsen av den :)

2007-04-09 @ 23:51:55
URL: http://frokenlindh.blogg.se
Postat av: H

Gillar den där låten oxså men har inte hört den på ett tag...

2007-04-10 @ 16:16:09
URL: http://www.barbarellasplanet.blogg.se
Postat av: Wilhelmfilippa

Very informative...God Bless

2008-09-29 @ 11:08:06
URL: http://wilhelmfilippa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback