soliga söndag

Jag gillar verkligen vädret idag.
Igårkväll somnade jag vid 3 tiden,ställde klockan så att jag skulle vakna 2 timmar senare.
Tänkte sätta mig på våran altan och kolla mot söder vid gryningen för att få se Leoniderna(kallas så för att dom faller just under lejonets stjärnbild)också kallat
kometregn. Hade tänkt mig att koka massa té eller choklad,och sitta ute och vänta på det,men det var alldeles för mulet för att se något alls. Himlen var grå-lila suddig,fast jag kanske satt där och tittade när det hände ändå. Bara att hoppas att man får se det nästa år,och inte helt ensam.

En rättstvist som jag följer ganska aktivt just nu,ekonominyheterna.se är bråket om vem som egentligen äger chokladmärket FAZER'. Kraft food, står som ägare för både Marabou& Fazer. Fazers nuvarande ägare, Karsten Slotte menar på något annat. Antagligen att Kraft food tar för stor vinstdel. Nu har även VD:n för fazer begärt att få avgå av "personliga skäl" men det är mer tydligt att det är p.g.a upptäckandet av deras utnyttjan av barnarbete. Just cloetta fazer marabou och chokladägande företaget Kraft food och Nestlé kan inte på något sätt bevisa att deras produkter produceras på ett riktigt sätt,som stödjer FNs mänskliga rättigheter,och lagar mot barnarbete. Värst skulle det vara vid just Elfelbenskusten,där odlarna får jättelite pengar tillbaka för kakaon dom odlar och säljer. När sedan priset för choklad och sjunker slår det tillbaka på alla i dom länderna som levererar och kanske har olaglig arbetskraft,dels i form av barnarbete.
Så vem granskar egentligen svenska företag ordentligt egentligen?
Tåls att tänka på nästa gång du köper din favorit i Marabou's urval.


Kommentarer
Postat av: Patricia

Äntligen har jag hittat din blogg, :)

Postat av: Owdo

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings

2008-02-08 @ 14:16:29
URL: http://owdo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback